تبلیغات
سربازامام زمان(عج) - مباهله
 
سربازامام زمان(عج)
عشق به الله
پنجشنبه 16 مهر 1394 :: نویسنده : سیدمجید جوادی
داستان مباهله
مباهله در لغت به معنای یکدیگر را لعنت و نفرین کردن است در روز مباهله بنا بر این بود که مسلمانان و مسیحیان نجران یکدیگر را نفرین کنند، تا خدا آن طرف که دروغگوست، عذاب کند.ازطرق بسیارروایت شده‌است و شیعه و سنی متفقند که محمد(ص) پیامبر اسلام، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن و حسین(ع) را با خود به میعادگاه برد و مسیحیان نیز وقتی دیدند وی به قدری مطمئن است که تنها نزدیکترین خویشانش را با خود آورده، بیمناک شدند و پذیرفتند که جزیه بپردازند

علامه طباطبایی می‌گوید:

رسول خدا(ص) در مقام امتثال این فرمان از «انفسنا» به غیر از علی(ع) و از «نسائنا» بجز فاطمه سلام‌اللّه‌علیها و از «ابنائنا» بجز حسنین (ع) را نیاورد، معلوم می‌شود برای کلمه اول بجز علی(ع) و برای کلمه دوم بجز فاطمه سلام‌اللّه‌علیها و از سوم بجز حسنین (ع) مصداق نیافت و کانه منظور از «ابناء» و «نساء» و «انفس» همان اهل بیت رسول خدا بوده، هم‌چنان‌که در بعضی روایات به این معنا تصریح شده، بعد از آنکه رسول خدا نام‌بردگان را با خود آورد عرضه داشت: «بارالها اینان‌اند اهل بیت من»، چون این عبارت می‌فهماند پروردگارا من به‌جز اینان کسی را نیافتم تا برای مباهله دعوت کنم.»
         

مباهله ؛ اثبات حقانیت اهل بیت پیامبر (ص)

معنای لغوی و اصطلاحی مباهله / شرح واقعه مباهله / نامه پیامبر(ص) به اسقف نجران / عكس العمل نجرانی ها / آیه مباهله/ دیدگاه بزرگان نجران درباره مباهله / در میعادگاه چه گذشت؟ / سرانجام مباهله / مباهله، اثبات صدق دعوت پیامبر(ص) / مباهله، سند عظمت اهل بیت(ع) / دو روایت در شأن اهل بیت (ع)/ اعمال روز مباهله / دعای روز مباهله ...


روز بیست و چهارم ذوالحجه روزی است كه رسول خدا (ص) با مسیحیان نجران كه حرفهای او را باور نداشتند مباهله كرد؛ و حقانیت اهل بیت(ع) را نیز به اثبات رساند.

معنای لغوی و اصطلاحی مباهله

مباهله در اصل از «بَهل» به معنی رها كردن و برداشتن قید و بند از چیزی است. اما مباهله به معنای لعنت كردن یكدیگر و نفرین كردن است. كیفیت مباهله به این گونه است كه افرادی كه درباره مسئله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یك جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع كنند و از او بخواهند كه دروغ گو را رسوا سازد و مجازات كند.

شرح مختصر واقعه مباهله

مباهله پیامبر با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم طی نامه ای ساكنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت كرد. مردم نجران كه حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر آنان را به امر خدا به مباهله دعوت كرد. وقتی هیئت نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر را مشاهده كردند، از مباهله خودداری كردند. ایشان خواستند تا پیامبر اجازه دهد تحت حكومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.

موقعیت جغرافیایی

بخش با صفای نجران، با هفتاد دهكده تابع خود، در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار گرفته است. در آغاز طلوع اسلام این نقطه، تنها نقطه مسیحی نشین حجاز بود كه مردم آن به عللی از بت پرستی دست كشیده و به آیین مسیح علیه السلام گرویده بودند.

دعوت به اسلام

پیامبر اكرم، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم در ادامه رسالت خویش و ابلاغ پیام الهی، به بسیاری از ممالك و كشورها نامه نوشت یا نماینده فرستاد تا ندای حق پرستی و یكتاپرستی را به گوش جهانیان برساند. هم چنین نامه ای به اسقف نجران، «ابوحارثه»، نوشت و طی آن نامه ساكنان نجران را به آیین اسلام دعوت فرمود.

نامه حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ به اسقف نجران

مشروح نامه پیامبر به اسقف نجران چنین بود: «به نام خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب. [این نامه ایست] از محمد، پیامبر خدا، به اسقف نجران. خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب را ستایش می كنم و شما را از پرستش بندگان به پرستش خدا فرا می خوانم. شما را دعوت می كنم كه از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند درآیید و اگر دعوت مرا نپذیرفتید باید به حكومت اسلامی مالیات (جزیه) بپردازید [تا در برابر این مبلغ، از جان و مال شما دفاع كند] و در غیر این صورت به شما اعلام خطر می شود».

عكس العمل نجرانی ها

نمایندگان پیامبر كه حامل نامه دعوت به اسلام از جانب پیامبر بودند، وارد نجران شدند و نامه را به اسقف نجران دادند. او نیز شورایی تشكیل داد و با آنان به مشورت پرداخت. یكی از آنان كه به عقل و درایت مشهور بود گفت: «ما بارها از پیشوایان خود شنیده ایم كه روزی منصب نبوت از نسل اسحاق به فرزندان اسماعیل انتقال خواهد یافت و هیچ بعید نیست كه محمد ـ كه از اولاد اسماعیل است ـ همان پیامبر موعود باشد». بنابراین شورا نظر داد كه گروهی به عنوان هیئت نمایندگان نجران به مدینه بروند تا از نزدیك با محمد صلی الله علیه و آله وسلم تماس گرفته، دلایل نبوت او را بررسی كنند.

گفتگوی پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ با هیئت نجرانی

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله وسلم در مذاكره ای كه با هیئت نجرانی در مدینه به انجام رسانید آنان را به پرستش خدای واحد دعوت كرد. امّا آنان بر ادعای خود اصرار داشتند و دلیل الوهیت مسیح را، تولد عیسی علیه السلام بدون واسطه پدر می دانستند. در این هنگام فرشته وحی نازل شد و این سخن خدا را بر قلب پیامبر جاری ساخت: «به درستی كه مَثَل عیسی نزد خداوند مانند آدم است كه خدا او را از خاك آفرید». در این آیه، خداوند، با بیان شباهت تولد حضرت عیسی علیه السلام و حضرت آدم علیه السلام ، یادآوری می كند كه آدم را با قدرت بی پایان خود، بدون این كه دارای پدر و مادری باشد، از خاك آفرید و اگر نداشتن پدر گواه این باشد كه مسیح فرزند خداست، پس حضرت آدم برای این منصب شایسته تر است؛ زیرا او نه پدر داشت و نه مادر. اما با وجود گفتن این دلیل، آنان قانع نشدند و خداوند به پیامبر خود، دستور مباهله داد تا حقیقت آشكار و دروغ گو رسوا شود.

آیه مباهله

خداوند پیش از نازل كردن آیه مباهله، در آیاتی چند به چگونگی تولد عیسی علیه السلام می پردازد و مسیحیان را با منطق عقل و استدلال روبرو می كند و از آنان می خواهد كه عاقلانه به موضوع بنگرند. بنابراین پیامبر، در ابتدا سعی كرد با دلایل روشن و قاطع آنان را آگاه كند، اما چون استدلال موجب تنبّه آنان نشد و با لجاجت و ستیز آنان مواجه گشت، به امر الهی به مباهله پرداخت. خداوند در آیه 61 سوره آل عمران می فرماید: «هرگاه بعد از دانشی كه به تو رسیده، كسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو فَمَنْ حَآجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ.

( سوره آل عمران، آیه 61)

دیدگاه بزرگان نجران درباره مباهله

در روایات اسلامی آمده است كه چون موضوع مباهله مطرح شد، نمایندگان مسیحی نجران از پیامبر مهلت خواستند تا در این كار بیندیشند و با بزرگان خود به شور بپردازند. نتیجه مشاوره آنان كه از ملاحظه ای روان شناسانه سرچشمه می گرفت این بود كه به افراد خود دستور دادند اگر مشاهده كردید محمد با سر و صدا و جمعیت و جار و جنجال به مباهله آمد با او مباهله كنید و نترسید؛ زیرا در آن صورت حقیقتی در كار او نیست كه متوسل به جاروجنجال شده است و اگر با نفرات بسیار محدودی از نزدیكان و فرزندان خردسالش به میعادگاه آمد، بدانید كه او پیامبر خداست و از مباهله با او بپرهیزید كه خطرناك است.

در میعادگاه چه گذشت؟

طبق توافق قبلی، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و نمایندگان نجران برای مباهله به محل قرار رفتند. ناگاه نمایندگان نجران دیدند كه پیامبر فرزندش حسین علیه السلام را در آغوش دارد، دست حسن علیه السلام را در دست گرفته و علی و زهرا علیهماالسلام همراه اویند و به آنها سفارش می كند هرگاه من دعا كردم شما آمین بگویید. مسیحیان، هنگامی كه این صحنه را مشاهد كردند، سخت به وحشت افتادند و از این كه پیامبر، عزیزترین و نزدیك ترین كسانِ خود را به میدان مباهله آورده بود، دریافتند كه او نسبت به ادعای خود ایمان راسخ دارد؛ زیرا در غیر این صورت، عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی و الهی قرار نمی داد. بنابراین از اقدام به مباهله خودداری كردند و حاضر به مصالحه شدند.

سخنان ابوحارثه درباره مصالحه

هنگامی كه هیئت نجرانی پیامبر را در اجرای مباهله مصمّم دیدند، سخت به وحشت افتادند. ابوحارثه كه بزرگ ترین و داناترین آنان و اسقف اعظم نجران بود گفت: «اگر محمد بر حق نمی بود چنین بر مباهله جرئت نمی كرد. اگر با ما مباهله كند، پیش از آن كه سال بر ما بگذرد یك نصرانی بر روی زمین باقی نخواهد ماند». و به روایت دیگر گفت: «من چهره هایی را می بینم كه اگر از خدا درخواست كنند كه كوه ها را از جای خود بكند، هر آینه خواهد كَند. پس مباهله نكنید كه در آن صورت هلاك می شوید و یك نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند».

سرانجام مباهله

ابوحارثه، بزرگ گروه، به خدمت حضرت آمد و گفت: «ای ابوالقاسم، از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه كن بر چیزی كه قدرت بر ادای آن داشته باشیم». پس حضرت با ایشان مصالحه نمود كه هرسال دوهزار حُلّه بدهند كه قیمت هر حلّه چهل درهم باشد و بر آنان كه اگر جنگی روی دهد، سی زره و سی نیزه و سی اسب به عاریه بدهند.

مباهله، اثبات صدق دعوت پیامبر(ص)

مباهله پیامبر با نصرانیان نجران، از دو جنبه نشان درستی و صداقت اوست. اوّلاً، محض پیشنهاد مباهله از جانب پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله وسلم خود گواه این مدعاست؛ زیرا تا كسی به صداقت و حقانیّت خود ایمان راسخ نداشته باشد پا در این ره نمی نهد. نتیجه مباهله، بسیار سخت و هولناك است و چه بسا به از بین رفتن و نابودی دروغ گو بینجامد. از طرف دیگر، پیامبر كسانی را با خود به میدان مباهله آورد كه عزیزترین افراد و جگرگوشه های او بودند. این خود، نشان عمق ایمان و اعتقاد پیامبر به درستی دعوتش می باشد كه با جرأت تمام، نه تنها خود، بلكه خانواده اش را در معرض خطر قرار می دهد.

مباهله، سند عظمت اهل بیت(ع)

مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنّن تصریح كرده اند كه آیه مباهله در حق اهل بیت پیامبر نازل شده است و پیامبر تنها كسانی را كه همراه خود به میعادگاه برد فرزندانش حسن و حسین و دخترش فاطمه و دامادش علی علیهم السلام بودند. بنابراین منظور از «اَبْنائَنا» در آیه منحصرا حسن و حسین علیهماالسلام هستند، همان طور كه منظور از «نِساءَنا» فاطمه علیهاالسلام و منظور از «اَنْفُسَنا» تنها علی علیه السلام بوده است. این آیه هم چنین به این نكته لطیف اشاره دارد كه علی علیه السلام در منزلت جان و نفس پیامبر است.

دو روایت در شأن اهل بیت (ع)

در كتاب عیون اخبار الرّضا درباره مجلس بحثی كه مأمون در دربار خود تشكیل داده بود، چنین آمده است: امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: «خداوند پاكان بندگان خود را در آیه مباهله مشخص ساخته است و به دنبال نزول این آیه، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ، علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را با خود به مباهله برد. این مزیّتی است كه هیچ كس در آن بر اهل بیت پیشی نگرفته و فضیلتی است كه هیچ انسانی به آن نرسیده و شرفی است كه قبل از آن، هیچ كس از آن برخوردار نبوده است».

در كتاب غایة المرام به نقل از صحیح مسلم آمده است: روزی معاویه به سعد بن ابی وقاص گفت: چرا ابوتراب را دشنام نمی گویی؟! گفت: از آن وقت كه به یاد سه چیز افتادم كه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم درباره علی فرمود، از این كار صرف نظر كردم. یكی آن بود كه وقتی آیه مباهله نازل شد پیغمبر تنها از فاطمه و حسن و حسین و علی دعوت كرد و سپس فرمود: «اللهم هؤلاء اهلی؛ خدایا، اینها خاصّان منند»...

اعمال روز مباهله

روز بیست و چهارم ذی الحجّه، روز مباهله پیامبر با مسیحیان نجران است كه در نزد مسلمانان، اهمیت خاصّی دارد؛ چرا كه گواه حقانیت و درستی دعوت پیامبر و عظمت شأن اهل بیت مكرّم اوست. در كتاب شریف مفاتیح الجنان، اعمال مخصوصی بدین شرح برای این روز ذكر شده است:

اول: غسل، كه نشان پالایش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرایش جان و صفای باطن است؛

دوم: روزه، كه سبب شادابی درون است؛

سوم: دو ركعت نماز؛

چهارم: دعای مخصوص این روز كه به دعای مباهله معروف است و شبیه دعای سحر ماه رمضان می باشد.

هم چنین در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین به ویژه زیارت جامعه روایت شده است. احسان به فقرا و محرومان به تأسّی از مولی الموحدین علی علیه السلام كه در ركوع نمازش به نیازمند احسان فرمود، سفارش شده است.

بخش هایی از دعای روز مباهله

خداوندا، بر محمد و آل محمد درود فرست و به من شادی و خرّمی، استقامت و گشایش، عافیت و سلامت و كرامت، روزی پاك و فراوان، و هر نعمت و وسعت كه نازل شده یا از آسمان به زمین نازل می شود، قسمت كن.

خداوندا، اگر گناهان چهره مرا نزد تو فرسوده اند و میان من و تو حایل شده اند و حالم را نزد تو دگرگون كرده اند، از تو درخواست می كنم به نور آبرویت كه خاموش نشود و به آبروی حبیبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و به آبروی وصیّت علّی مرتضی علیه السلام و به حق اولیائت كه آنها را برگزیدی كه بر محمد و آل محمد درود بفرستی و هر گناه كه كرده ام بیامرزی و مرا در باقی مانده عمرم حفاظت كنی.

خداوندا، من مطیع توام، پس از من خشنود باش. عملم را ختم به خیر كن و ثواب آن را برایم در بهشت مقرّر دار و آنچه خود سزاوار آنی برای من انجام ده، ای سزاوار تقوا و آمرزش. رحمت فرست بر محمد و آل محمد و به رحمت خود به من رحم كن، ای مهربان ترینِ مهربانان.


منبع=سایت موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)و سایت ویکی پدیا

http://www.valiasr-aj.com/persian/index.php





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 10 مرداد 1396 08:39 ب.ظ
I love your blog.. very nice colors & theme.
Did you make this website yourself or did you hire someone
to do it for you? Plz respond as I'm looking to design my own blog
and would like to know where u got this from. thank you
جمعه 30 تیر 1396 11:46 ب.ظ
Genuinely when someone doesn't understand then its up to other people that they will
assist, so here it takes place.
چهارشنبه 28 تیر 1396 09:47 ق.ظ
I am truly grateful to the owner of this web site who has
shared this wonderful post at at this time.
چهارشنبه 28 تیر 1396 07:38 ق.ظ
Pretty! This has been a really wonderful article. Thanks for providing these details.
چهارشنبه 28 تیر 1396 07:06 ق.ظ
This web site really has all of the info I wanted about this subject
and didn't know who to ask.
چهارشنبه 28 تیر 1396 06:02 ق.ظ
Great post. I was checking constantly this blog and I'm impressed!

Extremely helpful information specially the last part :
) I care for such info a lot. I was looking for this particular information for a long time.
Thank you and best of luck.
سه شنبه 27 تیر 1396 09:41 ق.ظ
Hi, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was
just wondering if you get a lot of spam responses? If so how
do you stop it, any plugin or anything you can suggest?

I get so much lately it's driving me mad so any assistance is very much appreciated.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:54 ق.ظ
Appreciate this post. Let me try it out.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

سلام بر دوستان وخوانندگان عزیز این وبلاگ

لطفا لطفا لطفا برای حل مشکلات وگرفتاریها وشفای همه مریضها بخصوص خوانندگان این وبلاگ وخانوادهاشون ومن حقیر وخانواده ام وازهمه مهمتر برای سلامتی وفرج مولامون صاحب الزمان مهدی حجت ابن الحسن العسکری(عج) یک استغفار از طرف همه مون و یک صلوات بفرستید(باورکنید دعای باهم وبرای هم ودست جمعی زودتر به اجابت میرسه ان شاءالله.باتشکر ************************* بِسمِ اللّه‏ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ ***اَسْتَغْفِرُاللهَ رَبِّی‌وَ اَتُوبُ‌ اِلَیْه ***اَللَّهٌُمَّ صَلِّ عَلَی‌مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد ***اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج*** اَللَّهٌُمَّ صَلِّ عَلَی‌مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد

مدیر وبلاگ : سیدمجید جوادی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

دانشنامه عاشورا