تبلیغات
سربازامام زمان(عج) - كارنامه اخلاقی ـ اعتقادی یزید بن معاویه لعنت الله علیه
 
سربازامام زمان(عج)
عشق به الله

كارنامه اخلاقی ـ اعتقادی یزید بن معاویه لعنت الله علیه

فقط نمونه هایی از انحطاط اخلاقی یزیدلعنت الله علیه

شراب خواری یزید:

یكی از نوشیدنی های حرام و نجس در شریعت اسلامی مایعی است كه از جوشاندن آب انگور و خرما و غیر آن گرفته می شود كه با آشامیدن آن حالتی غیر طبیعی و از خود بی خود شدن به انسان دست می دهد، خداوند متعال در كتاب شریفش قرآن، این مایع را تحت عنوان شرب خمر حرام فرموده است.

یَسْـئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَآ إِثْمٌ كَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمهمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا البقرة (2)، آیه 219.

در باره شراب و قمار، از تو می پرسند، بگو: «در آن دو،گناهی بزرگ، و سودهایی برای مردم است، ولی گناهشان از سودشان بزرگتر است.»

یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالاَْنصَابُ وَالاَْزْلَـمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَـنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَالمائدة (5)، آیه 90.

ای كسانی كه ایمان آورده اید، شراب و قمار و بت ها و تیرهای قرعه پلیدند و از عمل شیطانند. پس، از آنها دوری گزینید، باشد كه رستگار شوید.

إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَـنُ أَن یُوقِعَ بَیْنَكُمُ الْعَدَ وَةَ وَالْبَغْضَآءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَوةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ المائدة (5)، آیه 91.

همانا شیطان می خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنی و كینه ایجاد كند، و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد. پس آیا شما دست برمی دارید؟

و رهبران دینی نیز با این مایع نجس به شدّت بر خورد كرده و سخت ترین رفتارها را با مبتلایان به مسكرات داشته اند كه سخنانشان در این ارتباط بهترین شاهد بر موضعگیری آنان است.

رسول گرامی صلی الله علیه و آله در سخنی جامع انزجار و نفرتش را با نفرین بر همه عوامل تشكیل دهنده و سازنده آن از لحظه كاشت تا آخرین مراحل توزیع و مصرف اعلام می كند و می فرماید:

لعن اللّه الخمر وشاربها وساقیها وبائعها ومبتاعها وعاصرها ومعتصرها وحاملها والمحمولة إلیه وآكل ثمنها

(ترجمه با استفاده از متن قبل)

سنن أبی داود، ج 3، ص324، ح 3674 ـ المستدرك علی الصحیحین، ج 2، ص 37، ح 2235.

و مؤمنان راستین نیز از افراد مبتلا به این نوشیدنی شیطانی متنفّر و در فرهنگ امّت اسلامی چنین افرادی بی دین و گردنكش در برابر حكم خدا تلقی می شوند.

ولی شخصیّت مورد بحث ما در این تحقیق از كسانی است كه وقایع نگاران حتی از ثبت رفتار ناپسند وی از نوجوانی تا لحظه مرگ چشم پوشی نكرده و نوشته اند كه آلوده به می و شراب بوده است.


    ((شراب خواری یزید از طفولیت:

ابن كثیر و دیگران این روایت را ذكر كرده اند:

كان یزید بن معاویة فی حداثته صاحب شرب.

یزید بن معاویعه از كودكی اهل شرب خمر بود.

البدایة والنهایة، ج 8، ص228 ـ تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 65، ص 403

 شراب خواری یزید در شهر مدینه و در ملاء عام:

در دوران خلافت پدرش و در سفر حجّ و پس از مراجعه به شهر مقدّس مدینه و در كنار حرم و خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله دست از دهن كجی به شریعت اسلام بر نداشت و در حضور مردم بر سفره اش شراب گذاشت و فقط زمانی كه خبر دار می شود كه ابن عباس و حسین بن علی قصد ورود به خانه او را دارند دستور می دهد تا شراب را بردارند.

عمر بن شیبة قال: لمّا حجّ الناس فی خلافة معاویة جلس یزید بالمدینة علی شراب، فاستأذن علیه ابن عبّاس والحسین بن علیّ، فأمر بشرابه فرفع.

(ترجمه قبل از متن آمده است)

تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 65، ص 406.

آلودگی یزید به شرب خمر آن چنان واضح و آشكار بود كه حتّی در حضور گروه هایی كه از شهرهای دور و نزدیك به دیدنش می آمدند دست بردار نبود و در برابر نگاه دیگران با جرأت آن را می نوشید.

سند ذیل گواهی است گویا كه دقّت در آن هر مسلمانی را به تعجّب وا می دارد.

بعث (عثمان بن محمّد بن أبی سفیان، والی مدینة) إلی یزید منها وفداً فیهم عبد اللّه بن حنظلة الغسیل الأنصاری، وعبد اللّه بن أبی عمرو بن حفص بن المغیرة الحضرمی، والمنذر بن الزبیر، ورجال كثیر من أشراف أهل المدینة، فقدموا علی یزید، فأكرمهم وأحسن إلیهم، وعظّم جوائزهم، ثمّ انصرفوا راجعین إلی المدینة، إلاّ المنذر بن الزبیر، فإنّه سار إلی صاحبه عبید اللّه بن زیاد بالبصرة، وكان یزید قد أجازه بمائة ألف نظیر أصحابه من أولئك الوفد، ولمّا رجع وفد المدینة إلیها، أظهروا شتم یزید، وعیبه، وقالوا: قدمنا من عند رجل لیس له دین، یشرب الخمر، وتعزف عنده القینات بالمعازف.

وإنّا نشهدكم أنّا قد خلعناه، فتابعهم الناس علی خلعه، وبایعوا عبد اللّه بن حنظلة الغسیل علی الموت.

گروهی به نمایندگی مردم مدینه كه از اشراف و بزرگان بودند از جمله فرزند شهید جنگ أُحُد عبد اللّه بن حنظله غسیل الملائكه وارد شهر شام شدند و به دیدار یزید رفتند، یزید به آنان احترام فراوانی گذاشت و هدایای بزرگی به آنان داد، ولی آنان پس از بازگشت به مدینه از یزید به بدی یاد كردند و عیب هایش را برای مردم بازگو می كردند، از جمله می گفتند: از نزد كسی آمده ایم كه دین ندارد، شراب می نوشد، ونوازنده ها در حضورش به نواختن و رقص می پردازند، شاهد باشید كه ما او را از خلافت عزل كردیم.

مردم مدینه عزل یزید از حكومت را تأیید و با عبد اللّه بن حنظله تا پای مرگ بیعت كردند.

البدایة والنهایة، ج 8، ص 235 و 236 ـ الكامل، ابن أثیر، ج 4، ص103 ـ تاریخ طبری، ج 7، ص4.

علاقه یزید به شراب به قدری بود كه دستور می داد تا بهترین ها را برایش آماده كنند ذهبی از زیاد حارثی نقل می كند:

سقانی یزید شراباً ما ذقت مثله، فقلت: یا أمیر المؤمنین لم أُسلسل مثل هذا، قال: هذا رمّان حُلوان، بعسل اصبهان، بسكّر الأهواز، بزبیب الطائف، بماء بَرَدی.

شرابی را یزید به من نوشانید كه هیچ وقت مانند آن را نخورده بودم، گفتم چنین شرابی تا كنون نخورده ام، گفت: از انار حُلوان و عسل اصفهان و شكر اهواز و كشمش طائف و آب بردی تهیّه شده است.

سیر أعلام النبلاء، ج 4، ص37.

حكم فقهی شراب خوار در مذاهب اسلامی:

تمام مذاهب اسلامی با استناد به نصّ قرآن همه انواع مسكرات را نجس و حرام می دانند و شراب خور را فاسق و كسی كه آن را حلال بداند كافر دانسته اند.

محی الدین نووی در كتاب روضة الطالبین، باب حدّ شارب الخمر می گوید:

شرب الخمر من كبائر المحرّمات....ویفسق شاربه، ویلزمه الحدّ، ومن استحلّه كفر...

ابن نجیم مصری شراب خوار را از عدالت ساقط و كسی كه آن را حلال بداند كافر می شمرد.

روضة الطالبین، ج 7، ص374.

یكفّر مستحلّها، و سقوط العدالة إنّما هو سبب شربها.

كسی كه خمر را حلال بداند كافر به شمار آمده و در صورت شرب آن، از عدالت ساقط می گردد.

البحر الرائق، ج 7، ص 147.

آیا پسر معاویه (یزید) پس از اثبات شراب خواری اش، شایستگی مسند نشینی پیامبر اعظم اسلام را دارا بود؟

آیا فسق و دوری از صفت عدالت برای محكومیّت وی كافی نیست؟

یزید تارك نماز، شارب خمر، متجاوز به مادر، دختر و خواهر:

عبدالله فرزند حنظله غسیل الملائكه برداشت خود را بعد از دیدار با یزید این گونه بیان می دارد:

یاقوم! فواللّه ما خرجنا علی یزید حتّی خفنا أن نرمی بالحجارة من السماء، أنّه رجل ینكح أمهات الأولاد،والبنات، والأخوات، ویشرب الخمر، ویدع الصلاة.

به خدا قسم از نزد یزید بیرون نیامدیم مگر این كه ترسیدیم سنگ از آسمان بر سر ما بریزد، زیرا او كسی است كه در امر زناشویی حریم شرع را رعایت نمی كند، شراب می نوشد و نماز نمی خواند.

الطبقات الكبری، ابن سعد، ج 5، ص 66 ـ تاریخ مدینه دمشق، ج 27، ص 429 ـ الكامل، ج 3، ص310 ـ تاریخ الخلفاء، ص 165.

یزید شراب خوار، بوزینه باز، فاسق و ابنه ای:

جاحظ از علمای بزرگ اهل سنت با عبارتی شبیه به متن فوق می گوید:

ثم ولی یزید بن معاویة یزید الخمور ویزید القرود ویزید الفهود الفاسق فی بطنه المأبون فی فرجه... واما بنو أمیة ففرقه ضلالة وبطشهم بطش جبریة یأخذون بالظنة ویقضون بالهوی ویقتلون علی الغضب

آن گاه یزید بن معاویه به خلافت رسید؛ همان یزید شراب خوار و بوزینه باز و پلنگ باز و فاسقی كه به بیماری ابنه مبتلا بود... و بنی أمیه فرقه ای گمراه بودند كه سیره و روشی جبرگرایانه داشتند كه به مجرد ظن و گمان، دیگران را دستگیر می كردند و از روی هوی و هوس حكم می كردند و از روی غضب می كشتند.

البیان والتبیین، جاحظ(255)، ج 1، ص 276.

یزید شراب خوار و فاجر و زن باز و بوزینه باز و سگ باز و ولگرد:

هم چنین بلاذری در كتاب خود این گونه نقل می كند:

قال الواقدی وغیره فی روایتهم: لما قتل عبد الله بن الزبیر أخاه عمرو بن الزبیر خطب الناس فذكر یزید بن معاویة فقال: یزید الخمور، ویزید الفجور، ویزید الفهور ویزید القرود، ویزید الكلاب، ویزید النشوات، ویزید الفلوات، ثم دعا الناس إلی اظهار خلعه وجهاده، وكتب علی أهل المدینة بذلك

واقدی و غیر او روایت كرده اند: هنگامی كه عبد الله بن زبیر به قتل رسید، برادرش عمرو بن زبیر برای مردم خطبه خواند و از یزید بن معاویه این گونه یاد كرد: یزید شراب خوار و فاجر و زن باز و بوزینه باز و سگ باز و اهل ولگردی در دشت و بیابان هاست. سپس از مردم خواست كه او را از خلافت كنار كنند و برای مردم مدینه حكم جهاد فرستاد.

انساب الاشراف، بلاذری (279)، ج 2، ص 191.

حاضرین به غایبین خبر دهند، خلیفه مأبون یعنی یزید:

ذهبی و برخی دیگر از بزرگان اهل سنت در باره یزید این گونه آورده اند:

خطبهم عبد الملك بمكة لما حج، فحدث أبو عاصم، عن ابن جریج، عن أبیه قال: خطبنا عبد الملك بن مروان بمكة، ثم قال: اما بعد، فإنه كان من قبلی من الخلفاء یأكلون من هذا المال ویؤكلون، وإنی والله لا أداوی أدواء هذه الأمة إلا بالسیف، ولست بالخلیفة المستضعف یعنی عثمان ولا الخلیفة المداهن یعنی معاویة ولا الخلیفة المأبون یعنی یزید وإنما نحتمل لكم ما لم یكن عقد رایة. أو وثوب علی منبر، هذا عمرو بن سعید حقه حقه وقرابته قرابته، قال برأسه هكذا، فقلنا بسیفنا هكذا، ألا فلیبلغ الشاهد الغائب.

عبد الملك در مكه به هنگام حج برای مردم خطبه ای خواند و در آن برای مردم این گونه سخن گفت: اما بعد، ای مردم! كسانی كه قبل از من به خلافت رسیدند هم خود مال مردم را خوردند و هم به دیگران دادند تا بخورند، به خدا سوگند! مشكلات این امت را مداوا نخواهم كرد مگر با شمشیر؛ چرا كه من مانند: عثمان خلیفه ای مستضعف و مفلوك نیستم. و نیز خلیفه ای سهل گیر و مسامحه گر هم چون معاویه نیستم. و خلیفه ای أبنه ای هم چون یزید نیستم. شما را تا زمانی تحمل می كنم كه رایت و حكومت و منبر و تخت و تاجم در خطر نباشد. و ما نسبت به عمرو بن سعید با تمام قرابت و حقی كه داشت این گونه كردیم و او با سرش این چنین كرد و ما نیز با شمشیرمان این چنین می كنیم. این خبر را حاضرین به غائبین برسانند.

تاریخ الاسلام، ذهبی، ج 5، ص 325 ـ تاریخ مدینة دمشق، ج 37، ص 135ـ البیان والتبیین، جاحظ(255)، ج 1، ص 334.

ناصبی بودن یزید:

ذهبی، یزید را ناصبی یعنی دشمن اهل بیت علیهم السلام شمرده و در باره او گفته است:

وكان ناصبیا فظا غلیظا جلفا یتناول المسكر ویفعل المنكر

یزید شخصی ناصبی و تند خو و سبك (جلف) بود و شراب می نوشید و اعمال منكر انجام می داد.

سیر أعلام النبلاء، ج 4، ص37.

یزید بی توجّه و تارك نماز:

نماز در فرهنگ دین یعنی نماد خدا پرستی و ایمان، كه دینداری و مسلمانی بدون آن مفهوم پیدا نمی كند، و البتّه این برداشت از جهاتی هم درست است، زیرا عبادت در قالب یكی از مظاهر آن كه همان نماز باشد اوج بندگی و كوچكی انسان است در برابر خدا، بنا بر این جامعه مذهبی افرادی را كه نسبت به این واجب بندگی كوتاهی می كنند نمی تواند اسم و رسم مسلمانی را به آنان ببخشد.

شخصیّت مورد بحث ما نه تنها نسبت به شراب، بلكه نسبت به مهمترین واجب دینی یعنی نماز نیز بی اعتنا بوده و گاهی می خوانده و گاهی نمی خوانده است. و به تعبیری كاهل الصلاه بوده است.

وقد كان یزید... فیه أیضاً إقبال علی الشهوات، وترك بعض الصلاة فی بعض الأوقات.

ترجمه قبل از متن آمده است.

البدایة والنهایة، ابن كثیر، ج 8، ص 252.

یزید شخصیتی بود كه نمی توانست بر شهوت خود غالب گردد و آن را كنترل كند. با روی خوش از مجالس شهوت و انواع آن استقبال می كرد، از بزرگ ترین واجب خدا یعنی نماز طفره می رفت و از تاركان آن بود، همان ها كه رسول گرامی در باره آنان فرموده است:

سلّموا علی الیهود والنصاری ولاتسلّموا علی یهود أمّتی، قیل: ومن یهود أمّتك قال: تارك الصلاة.

بر یهودیان و مسیحیان سلام كنید اما بر یهودیان أمّت من سلام نكنید، سؤال شد: یهودیان أمّت شما كیانند؟ فرمود: آنان كه نماز را ترك كنند.

كشف الخفاء، ج 1، ص 455، رقم 1484.

لاأُبالی گری محض با عنوان خلیفه پیامبر:

عیّاشی های جوان مسند نشین و لاأُبالی گری او مردم مدینه ـ شهری كه پیامبر اكرم صلّی الله علیه وآله ده سال از دوران حسّاس بعثت را در آن گذراند، و شریعتش را در همان شهر تبیین و تكمیل نمود ـ را وادار به شورش علیه وی كرد ـ كه در جای خودش به علل و حوادث آن اشاره خواهیم كرد ـ گروه اعزامی به پایتخت پس از دیدار با خلیفه و با این كه هدایای با ارزشی گرفته بودند لب به توبیخ وی گشودند، منذر بن زبیر كه صد هزار درهم پاداش گرفته بود به مردم مدینه گفت:

إنّ یزید واللّه لقد أجازنی بمائة ألف درهم وإنّه لایمنعنی ما صنع إلیّ أن أخبركم خبره وأصدّقكم عنه، واللّه إنّه لیشرب الخمر، وأنّه لیسكر حتّی یدع الصلاة. وعابه بمثل ما عابه به أصحابه الذین كانوا معه وأشدّ.

یزید اگر چه صد هزار درهم به من هدیه داده است ولی این هدیه نمی تواند از بازگویی حقایق مانع شود، به خدا سوگند یزید شراب می نوشد و آن قدر در حال مستی به سر می برد كه نماز را ترك می كند. سپس دیگران هم همانند او، بلكه شدیدتر از بدی های یزید گفتند و او را سرزنش كردند.

تاریخ طبری، ج 4، ص 369 ـ تاریخ ابن اثیر، ج 4، ص40 و 41 ـ تاریخ ابن كثیر، ج 8، ص216 ـ العقد الفرید، ج 4، ص 388.

یكی دیگر از همین افراد می گوید:

قال عبد الله بن أبی عمرو بن حفص بن المغیرة المخزومی... إنّی لأقول هذا وقد وصلنی وأحسن جائزتی، ولكنّ عدوّ اللّه سِكّیر خِمّیر.

جوایز ارزنده یزید مانع از گفتن حقایق نمی شود، من او را دشمن خدا كه همیشه در حال مستی و شرب خمر است دیدم.

الأغانی، ج 1، ص34

منبع=سایت موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=4917





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 1 مهر 1396 11:36 ق.ظ
Great goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you are just too fantastic.
I actually like what you've acquired here, certainly like what you're stating and the way in which you say it.
You make it enjoyable and you still take care of to keep
it smart. I can't wait to read much more from you.
This is actually a terrific site.
دوشنبه 16 مرداد 1396 10:52 ق.ظ
Asking questions are truly fastidious thing if you are not
understanding something entirely, except this piece of writing provides pleasant understanding
even.
جمعه 13 مرداد 1396 11:14 ب.ظ
I am in fact grateful to the owner of this web page who has shared
this fantastic post at at this place.
پنجشنبه 15 تیر 1396 06:59 ق.ظ
Hello, Neat post. There's a problem along with your website in internet explorer, would check this?
IE still is the market leader and a big element
of people will omit your fantastic writing because of this problem.
شنبه 10 تیر 1396 08:53 ب.ظ
As the admin of this web page is working, no uncertainty
very shortly it will be well-known, due to its quality contents.
جمعه 9 تیر 1396 04:22 ب.ظ
Fabulous, what a web site it is! This web site presents valuable information to us,
keep it up.
سه شنبه 6 تیر 1396 08:46 ب.ظ
For the reason that the admin of this web page is working, no
uncertainty very shortly it will be well-known, due to its quality contents.
سه شنبه 6 تیر 1396 08:32 ب.ظ
My brother recommended I would possibly like this website.
He was totally right. This post truly made my day.
You can not consider simply how so much time I had spent for
this info! Thanks!
سه شنبه 6 تیر 1396 10:36 ق.ظ
Hey very nice website!! Guy .. Excellent ..
Amazing .. I will bookmark your blog and take the feeds additionally?
I am glad to seek out numerous helpful information here within the publish, we'd like
work out more techniques in this regard, thank you for sharing.
. . . . .
سه شنبه 6 تیر 1396 07:01 ق.ظ
First of all I would like to say great blog!
I had a quick question in which I'd like to ask if you don't mind.
I was curious to find out how you center yourself and clear your mind before writing.
I've had a hard time clearing my mind in getting my ideas out there.
I do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are
generally wasted simply just trying to figure out how to begin. Any suggestions
or tips? Thank you!
سه شنبه 6 تیر 1396 02:02 ق.ظ
Exactly what I was looking for, thanks for posting.
پنجشنبه 1 تیر 1396 07:45 ق.ظ
I'm very happy to read this. This is the kind of manual that needs to be given and not the random misinformation that's at the other blogs.

Appreciate your sharing this best doc.
پنجشنبه 1 تیر 1396 07:19 ق.ظ
We are a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
Your website offered us with helpful information to work on. You've done an impressive process and our whole neighborhood can be grateful
to you.
پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396 10:24 ق.ظ
Genuinely when someone doesn't understand then its
up to other people that they will help, so here it happens.
دوشنبه 28 فروردین 1396 11:03 ب.ظ
Hello would you mind sharing which blog platform you're using?

I'm looking to start my own blog in the near future but I'm having a hard time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.

The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I'm looking for something completely unique.
P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!
چهارشنبه 23 فروردین 1396 03:07 ب.ظ
This site really has all the info I needed concerning this subject and didn't
know who to ask.
سه شنبه 22 فروردین 1396 07:12 ق.ظ
Thanks for any other great post. The place
else may anybody get that kind of information in such an ideal method of writing?
I have a presentation subsequent week, and I am at
the look for such information.
شنبه 19 فروردین 1396 02:45 ب.ظ
Ahaa, its good conversation on the topic of this piece of writing at this place at this webpage, I have read all that, so at this
time me also commenting at this place.
سه شنبه 15 فروردین 1396 09:25 ق.ظ
Saved as a favorite, I love your web site!
دوشنبه 14 فروردین 1396 11:28 ق.ظ
I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good.
I don't know who you are but certainly you're going to a
famous blogger if you aren't already ;) Cheers!
یکشنبه 13 فروردین 1396 12:14 ب.ظ
Great delivery. Outstanding arguments. Keep up
the amazing work.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

سلام بر دوستان وخوانندگان عزیز این وبلاگ

لطفا لطفا لطفا برای حل مشکلات وگرفتاریها وشفای همه مریضها بخصوص خوانندگان این وبلاگ وخانوادهاشون ومن حقیر وخانواده ام وازهمه مهمتر برای سلامتی وفرج مولامون صاحب الزمان مهدی حجت ابن الحسن العسکری(عج) یک استغفار از طرف همه مون و یک صلوات بفرستید(باورکنید دعای باهم وبرای هم ودست جمعی زودتر به اجابت میرسه ان شاءالله.باتشکر ************************* بِسمِ اللّه‏ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ ***اَسْتَغْفِرُاللهَ رَبِّی‌وَ اَتُوبُ‌ اِلَیْه ***اَللَّهٌُمَّ صَلِّ عَلَی‌مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد ***اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج*** اَللَّهٌُمَّ صَلِّ عَلَی‌مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد

مدیر وبلاگ : سیدمجید جوادی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

دانشنامه عاشورا